Úvodní strana Seznam blogů Blogeři VIP blogy Registrovat se a založit nový blog

Čerstvá absolventka Hanka Pilařová o e-kurzu „Klíčovek“

Loňské léto bylo hodně hektické. Nestihla jsem se ani ohlédnout a bylo září. A co s načatým školním rokem, že? Na portále se objevila nabídka nově chystaných kurzů a mezi nimi i klíčovky, do jejichž čekárny jsem už jednou zapsána byla, leč termín minulého běhu mi úplně nevyhovoval. Hlavou se mi koulela pro a proti. Začne se na podzim. Hmmm a ve škole inventarizace. Je to dlouhý kurz. Hmmm a pojede přes pololetí, takže zasáhne do uzavírání klasifikace a mého úkolu vytisknout vysvědčení. A pak jsou tu šablony a další úkol zpracovat projekt, nacpat ho do Benefitu a odeslat. Usoudila jsem, že nějak bude. Vždycky se v období školního roku najde něco, co by studiu mohlo překážet. Takže to risknu a do čekárny se zapíšu. Sice s pochybnostmi, jestli se do chystaného běhu dostanu, s dalšími, jestli to časově zvládnu. Školkáč a dvouletá princezna taky potřebují svůj čas.

První pochybnost byla odstraněna, když přišel mail, že jsem do kurzu zařazena. A tak jsem se 5. listopadu 2010 vydala směr stověžatá matička, zaškolila se v Moodlu a seznámila se s tutory a s dalšími účastníky. Stala jsem se na 17 týdnů studentkou. Vzpomínala jsem na dobu hned po fakultě, kdy jsem čerstvě nastoupila na naši základku, a rozhodla se, že si ještě „dálkově“ přidám ke své aprobaci informatiku. Tehdy jsem nedotáhla ani semestr. Ach jo, jak mně se před těmi mnoha lety nechtělo nikam jezdit a během příprav na vyučování a práce ve škole nebyl na učení čas. Jak se mi teď studovalo krásně. Z domova. Mezi večeří a čtením pohádky jsem pročítala přednášky a diskuze, když konečně usnula i malá protestantka, mohla jsem i já do diskuzí přispět nebo „psát úkoly“. Třeba tenhle:

KK

Hromádka vhodné studijní literatury na mém stole se utěšeně zvětšovala. Probírala jsem se všemi podstatnými pojmy, hledala nové podněty, zkoušela s dětmi ve škole nové aktivity a metody. Pořád jsem dumala, kde vzít čas na všechno, co bych ve škole ráda dělala, a nastalo velké plánování v myšlenkových mapách. Dívala jsem se na natočené hodiny a srovnávala jsem s nimi svoji práci. Ověřila jsem si na vlastní kůži užitečnost zpětné vazby. Objevila jsem SMARTER a E-U-R.

E-U-R

Díky pondělním Pepoušovým vlnobitím a blogům Lukáše Bajera jsem studovala ještě celkem pravidelně i další materiály. Objevila jsem obrázky, hledala vhodnou formu zápisu, aby se dětem dobře učilo, zkoumala využití různých organizérů. Na vlastních dětech jsem zkoušela modelování a přestala jsem používat nic neříkající „ty jsi šikulka“ bez vysvětlení, proč si to myslím. S postupujícím časem a jak týdny běžely, dostávaly mnohé věci jiný smysl a až nakonec všechno krásně zacvaklo a zapadlo na své místo.

Není jen obsah, jsou i kompetence.
Všechno chce svůj čas a je to třeba brát na zřetel.
Když vím, kam jdu, jde se mnohem lépe.
Různé cesty vedou k cíli a je stále třeba hledat tu v danou chvíli nejvhodnější.

Začal rok 2011 a nebezpečně se přiblížilo natáčení vlastní hodiny. Ve které třídě to bylo celkem jasné. Je přece ideální pracovat s deseti dětmi ve třídě. A tam padla volba na matematiku u šesťáků. Děti jsem během natáčení nepoznávala a celkem mě to vyvádělo z míry. Těžko se předává pocit po natočení hodiny, kdy vám vlastní manžel v roli kameramana řekne, že celá hodina byla vlastně o tom, dokola opakovat zřejmou věc jako třeba, že „chleba je k jídlu“. A pak se znova ptát, „K čemu je chleba?“ nebo „Co je k jídlu?“ A tak pořád dokola 45 minut. Dlouho jsem se odhodlávala k tomu, záznam si pustit a video sestříhat na požadovanou délku. Jenže ejhle. Když se člověk vidí na videu, vidí i spoustu dalších věcí. Zaznamená své prohřešky řečnické, objeví hluchá místa nebo zjistí, že pocit přímého aktéra se může lišit od pocitů pozorovatele. Ta hodina vlastně nebyla vůbec špatná. :) Začala jsem tudíž i kolegům doporučovat užitečnost natočení vlastní hodiny.

Odevzdáním videa přepadla mě lenora. Ještě jsem zvládla rozbor hodiny se spolustudentkou a tutorkou a následně jsem se hodně složitě přemlouvala k dokončení poslední lekce. Ale i to jsem nakonec překonala a kurz jsem sama pro sebe zhodnotila a uzavřela. Vím, co chci a kam chci jít. Vím, co proto musím udělat a kde mě ještě bota tlačí.

Strávila jsem období zimního spánku s e-learningovým kurzem Rozvoj a hodnocení klíčových kompetencí žáků. Rozhodně jsem tuhle dlouhou zimu neprospala. A zcela jistě stály ty čtyři měsíce za to. Jak jsme se shodli na závěrečném setkání, jsou kurzy DVPP, po kterých zjistíte, že byly k ničemu. A jsou kurzy, ze kterých si mnohé odnesete. Klíčovky nám dávaly měrou vrchovatou. Nevěříte? Zkuste.

Zima pomalu končí. Inventarizaci jsem zvládla v termínu, děti dostaly pololetní vysvědčení a s kolegy čekáme na to, až nám z ministerstva pošlou vše potřebné k podpisu, abychom mohli rozjet šablony.

A já hledám kurz vhodný pro jarní měsíce. :)


    nikdo zatím nehodnotil

8 komentáře k příspěvku

  1. avatar

    Hani, jedním slovem úžasné, díky za to. Dala jsi mi dost odpovědí na mé otázky k tomuto kurzu. D.

  2. avatar

    Díky .. nevím jaký pocit mají ostatní účastníci kurzu, ale já stále klikám na e-learning a zklamaně odcházím, že se tam neobjevilo něco nového ve fórech nebo komentáře k úkolům .. najednou je tu taková díra a vážně hledám, čím ji zaplním :)

  3. avatar

    Hanko, díky za úžasné sdílení tvých zážitků z kurzu! Gratuluji k jeho dokončení a o té "díře" z tvého komentáře mi povídej... zažila jsem to v tutorské roli u prvního běhu kurzu taky - dlouho mi ty lidičky chyběli, naštěstí s řadou z nich jsem ve skype kontaktu dodnes, což je fajn. A jako spoluautorka tohoto kurzu cítím i trochu ješitnou hrdost, že to je skutečně k něčemu dobré :-). Ale obdiv patří i tvým tutorům, protože tutorovat tenhle kurz není úplně snadné, je to docela frmol (napsali jsme to nějak moc aktivní ;-).

  4. avatar

    Ahoj Hanko, tak pěkně jsi to napsala. Hned jsem si řekl, že pošlu poslední odkaz "studentkám" - a ejhle - e-learning je již vypnut. Pošta nefunguje. Taky mně to chybí.

  5. avatar

    skvělá reflexe, Hanko...zrovna prožívám podobné situace v e-learningu - Moderní metody ve výuce AJ (http://elearning.rvp.cz/katalog-kurzu/informace-o-kurzu?k=5)..., zatím jdu hoodně do kopce, ale těším se až dojdu nahoru a podívám se z výšky :-)

  6. avatar

    Ahoj Hani, napsala jsi to moc pěkně a výstižně.Naše setkání na fórech mi moc chybí.Jarmila

  7. avatar

    Ahoj Hanko, napsala jsi to bezvadně a zcela s tebou souhlasím - kurz byl super. Renata

  8. avatar

    Hanko, ještě jednou díky za velice milý a čtivý příspěvek. Jendo, prosím Vás, e-learning jsme Vám určitě nevypnuli, byla to nejspíš nějaká dočasná nedostupnost.

Přidejte komentář

Abyste mohli komentovat příspěvky, musíte být přihlášení.